ه تحميل العاب: تحميل لعبة الكوتشينة استميشن Download Estimation Card Game

تحميل لعبة الكوتشينة استميشن Download Estimation Card Game

تحميل لعبة الكوتشينة استميشن Download Estimation Card Game
لعبة ورق كوتشينة العاب كوتشينة استميشن لعبة ذكاء جديدة لكيفية العب وقوانين العبة شرح كامل عن لعبة الكوتشينه اسمتميش
  
 download estimation card game



لعبة الإستميشن بدأت الإنتشار في مصر في السبعينات
ودخلت لمصر عن طريق ظباط الجيش اللي كانوا بيدرسوا في روسيا
مع الرغم من أنها لعبه روسيه لكن مصطلاحتها فرنسيه و إنجليزيه و مصريه
وبدأت تنتشر أكثر في التسعينات بين شباب الجامعات
وهي كلعبه ليست لها قوانين ثابته فغالبية قوانينها إختياريه تتم بالإتفاق وسيتم تناول بعضها وأكثرها شيوعاً في مصر

1) فكرة اللعبه :

هي لعبة ورقيه يتم لعبها بأأي مجموعه أوراق (كوتشينه) عادي وهي مكونه من 52 ورقه "كارد"
وتقسم على 4 لاعيبين لكل لاعب 13 كارد وهو عدد اللمات المتاحه .
ولكي يتم لعبها لا بد من توافر 4 لاعبين .
مهمة كل منهم أن يسعى جاهداً للحصول على عدد اللمات التي يستطيع الحصول عليها بالورق الذي في يده . (سيتم شرحها لاحقاً)
بحيث أن عدد اللمات التي يطلبها الأربعة لاعبين لا يساوي 13 إما أكبر أو أصغر
وتستمر اللعبه 13 دور

 قواعد اللعب الأساسيه التي لا تتغير
1) عدم رفع الكروت أثناء التوزيع وإذا رفعها أحد الاعبين فيكون دونت داش يعني مالوش حق الداش
2) لو أحد الأوراق أثناء التوزيع إنكشفت يحق لصاحبها دك الدور وإعادة التوزيع من جديد
3) عن عدم وجود لون أو أكثر من الأربعة ألوان الأساسيه لابد أن تقول أفويد ولك الحق في دك الدور أو تكملته
4) عند بداية الكول الحد الأدنى من اللمات هو 4
5) عند عدم المقدره على دخول الكوول يتم الباس
6) لا يحق للاعب الي كان أول كوول وقال باس إنه يطلب أزيد من 3 لمات
7) يحق للاعب إنه ياخد وز مع صاحب الكول لعدم مقدرته إنه يعلي عليه في عدد اللمات
8) عند القطع - الكت لابد أن لايكون هذا اللون معاك منه أثناء القطع وإلا يعتبر غش "ديرتي" وتحصل على دون -5
يخصم منك 5 ويمكن إكمال الدور أو إنهائه ويعاد من جديد أو إنهاء الدور وحسابك أنت إنك الخاسر الوحيد
9) لايجوز أن يطلب أزيد من 2 من الاعبين داش
10) لآي لاعب الحق في أنه يدك الدور في حالة عدم إمكانية حصوله على الحد الأدنى من اللمات ألا وهو 1 بوينت
الأس 4 بوينت / الروا 3 بوينت / الدام 2 بوينت/ الفاليه 1 بوينت / أي رقم أخر زيرو بوينت من 10: 2
11) أعلى الكروت قيمه هو اللي بياخد اللمه
12) القطوع يمكنه أن يحصل على أي لمه حتى لو كانت الإس
طريقة اللعب
يبداء اللعب بتوزيع ال 52 كارت على ال 4 لاعبين لكل واحد منهم ورقه ويحصل كل منهم على 13 كارت واللي بيوزع بتقفل الدايره عنده
يبداء كل لاعب من الأربع الموجودين بترتيب الكروت حتى يستطيع تحدي القطوع
مثال على الكروت الموزعه
هذه الكروت تم ترتيبها ألأربعة ألوان من الكبير للصغير
هنا يقوم الاعب بإختيار القطوع كل حسب طريقة تفكيره أو أسلوب لعبه
وهو ينحصر هنا بين لونين الهارت والتريفل نظراً لأنهم الأكثر قوه وعدداً في يد الاعب
بعد تحديد القطوع "وده بيتم في سرك يعني محدش بيشوف ورق اللي جنبه ولا يقوله هو مختار القطوع على أٍساس أيه"
صاحب أول كلام مثلاُ هيقول 4 كاروه وإنت دورك هتقول 4 هارت اللي بعدك دوره ممكن يقول 4 سبيد "بج" اللي بعده لازم يقول أزيد من 4 أو لو معاه 4 سانس
ساي هو قال 5 تريفل اللي بعده قال 5 كروه إنت ممكن تقول هنا 6 تريفل وتسثبته أو 5 هارت وتعديها ساي قولت 6 تريفل كده هو إتثبت إلا لو إنت غيرت القطوع أو حد غيرك أخد الكوول
دلوقتي الكول بتاعك إنت 6 وهو 5 اللي بعدك ممكن يقول 2 "كده كله 13 لمه"
يبقى كده الأخير بيتقاله دونت داش "يعني مالوش صفر
ممكن هو يقول 2 ريسك
كده جنابك بتبداء اللعب
وبترمي كارت في الأرض وكل واحد بيرمي كارت والأعلى هو اللي بياخد اللمه
وهو اللي يرمي يعني هو اللي يفتح الهاند تاني مهمتك الأن إنك تلم 6 لمات عشان تكون ميد "كسبان "
لازم تلم ال 6 لمات مش أزي ومش أقل أزيد أو أقل يعني إنك خسران
أمثله توضيحيه لخطط اللعب
نفترض إنك شخص ما فتح الهاند "بداء اللعب" بالفاليه الكاروه "الولد"
ونزل رقم 4 وبغدين 8 وبعدين الإس "رم واحد"
صاحب الرقم الإس هو اللي بيلم

نفترض مثلاً إن القطوع تريفل "الورده السوده"
وإن أول واحد فتح الدام الهارت "البنت" واللي بعده نزل 8 وإنت ما معكشي من اللون ده "ما معاكشي هارت أفويد أو خلص منك ممكن تكت "تقطع بأي كرت من القطوع

 


نفترض إنك معاك كارت ومش عايز تكت وعايز تتخلص من ماستر "كرت من الكروت الكبيره"
ممكن ترميه يعني اللي معاك فتحوا تريفل وإنت ما معكشي تريفل ممكن تسكرت "تحرق أو ترمي " الماستر اللي معاك
بعد الإنتهاء من الأدوار ال 13 هناك 5 أدوار إجباريه محدده سابقاً
وكل دور محدد قطوعه وهي
دور السانس ، دور الإسبيد ، دور الهارت ، دور الكارو ، دور التريفل
قلب الدور
يعني تغيير الدور الإجباري وإختيار قطوع تاني وللقلب لازم أزيد من 7 لمات
يعني 8 تقلب "تغير دور القطوع يعني ما يبقاش دور إجباري حتى لو 8 من القطوع نفسه "
دور الصعايده
وهو الدور اللي محدش ميد فيه يعني الكل خسران ولم يحقق لماته
ويتم إعادته كدور جديد ويتم ضرب نتيجة اللعب * 2
دور الداش
وهو الدور رقم 13 المكرر


وهذا الدور في الغالب له قاعدتين
1) لا يتم طلب الداش
2) يتم ضرب نتيجة الدور في 2 كأنه دور صعايده
1) عدد الأدوار 13 دور
2) دور الصعايده يتم إعادته بنفس الرقم ويضرب في 2
3) بعد الدور ال13 هنالك دور خاص يسمى الدور ال 13 داش وهو ممنوع فيه طلب الداش نتيجة الدور تضرب في 2
4) بعد الدور الداش هنالك 5 أدوار إجباري ، وكل دور محدد قطوعه وهي
دور السانس ، دور الإسبيد ، دور الهارت ، دور الكارو ، دور التريفل
5) يحق لآي لاعب أن يقلب دور القطوع لآي دور وفي حالة الخساره يتلعب دور صعايده عادي ثم يتلعب دور القطوع مره تانيه
6) بعد إنتهاء دور التريفل الإجباري يتم حسم نتيجة البوله

أعلى لاعب حاصل على أسكور يسمى كنج
ومن يليه يسمى..... صب كينج
ومن يليه يسمى...... صب كوز
والأخير وهو يسمى..... الكوز
حاله شاذه
الزيرو كينج وهو الشخص اللي في أخر البوله مع إنتهاء أخر دور يكون سكوره صفر
وشروطه •كان كينج في دور من الإدوار
•كان كوز في دور من الإدوار
•سكوره كان أزيد من 100 في دور من الإدوار
•سكوره كان أقل من - 100 في دور من الإدوار
هنا اللي كان الكنج وصاحب أعلى سكوز بيكون هو الكوز
والإتنين التانيين سب من غير أي حاجه 

اضغط هنا لتحميل لعبة الكواتشينه استميشن للكمبيوتر


 اوهنا لتحميل لعبة الكواتشينه استميشن للاندرويد

لعبة الكوتشينه من العاب الذكاء استميشن

هناك تعليق واحد: